1.75 miljard euro voor snelle trein naar Berlijn

NS heeft 1,75 miljard euro nodig om een snelle trein naar Berlijn te realiseren. Dit blijkt uit het jaarverslag dat NS onlangs heeft gepubliceerd. De investering is nodig om het spoor in Nederland voor te bereiden op een topsnelheid van 200 kilometer per uur en meer internationale treinen. Niet alleen het internationaal treinverkeer profiteert van de aanpassingen. Ook binnenlands treinverkeer kan frequenter en sneller rijden op het traject.

Trein naar Berlijn concurrent voor vliegtuig

Om een goed alternatief te bieden tegen het vliegtuig wilt NS de reistijd verkorten tot 4 uur. Dit kan wanneer treinen sneller reizen via een alternatieve route. Zo zou de trein naar Berlijn in Nederland moeten rijden via Utrecht en Arnhem, waarna deze in Duitsland gebruikt maakt van de HSL lijn.

Aanpassingen die moeten worden gedaan zijn extra sporen en upgrades voor een snelheidsverhoging. De topsnelheid tussen Amsterdam en Utrecht is op dit moment 160 kilometer per uur. Tussen Utrecht en de Nederlandse grens is dit zelfs maar 140 kilometer per uur. Met de aanpassingen moet de topsnelheid worden verhoogd naar 200 kilometer per uur, waarmee NS een aanzienlijke tijdswinst behaald.

Route wijziging

Op het huidige moment rijdt de trein naar Berlijn via Hengelo met een reistijd van 6.20 uur. Vervolgens stopt de trein in Duitsland nog eens 11 keer, voordat de trein in Berlijn arriveert. Om de reistijd te minimaliseren is het logisch om zoveel mogelijk tussenstops te elimineren en sneller te rijden. Dit kan wanneer de trein naar Berlijn via Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar Duitsland rijdt.

In Duitsland kan de trein vervolgens via Duisburg afbuigen naar Berlijn. In de eerste instantie zal de reistijd hiermee verkort worden tot ongeveer 5 uur. Doel is om dit in de toekomst te verkorten tot 4 uur om een serieuze concurrent te zijn voor het vliegtuig.

trein berlijnTrein Duitsland